O auspusima Kako sve funkcioniše.
Izduvni sistem najčešće niko i ne primećuje. Pažnju na sebe skreće tek kad progori, stvarajući veliku buku. Sada cemo saznati sta je to auspuh ili izduvni sistem.


Delovi izduvnog sistema

Izduvna grana, prednji, srednji i zadnji lonac, izduvna cev i katalizator delovi su izduvnog sistema koji mnogi jednostavno nazivaju “auspuh”.
1


Zašto dolazi do propadanja izduvnog sisitema – auspuha najcesce zadnjeg lonca?
Najčešći uzrok je unutrašnja i spoljašnja korozija lonca, a ponekad su to i lomovi koji nastaju zbog neispravnih pokidanih nosača motora, pa se vibracije motora prenose na izduvni sistem. Na koroziju utiče spoljašnja niska temperatura koja stvara kondenz. Na pojavu kondenzata, a samim tim i korozije, više utiču kratke gradske vožnje nego duga putovanja, jer motor i izduvni sistem i ne stignu dobro da se zagreju, te samim tim kondenzat ostaje u izduvnom sistemu. Jos jedan veliki problem zbog kog dolazi do stradanja auspuh je i dotrajali gumeni nosaci auspuha i motora sto dovodi do stavranja vibracija koje prouzrokuju ubrzano pucanje pojedinih komponenti izduvnog sistema. Nestrucna ugradnja ili izbacivanje fabricki ugradnih elemenata izduvnog sistema kao sto su katalizator i flekcibilna cev znatno skracuje radni vek i novougradjenim auspusima.
Kako da auspuh traje duze? Vrlo jednostavno – vodite racuna da izbegavate sve ono sto smo u prethodnom teksu naveli kao razloge ubrzanog propadanja izduvnog sistema!


MAGNUM porizvodnja auspuha – izduvnih sistema ukratko

Da bi jedan auspuh imao dug radni vek, osim toga sto mora biti pravilno ugradjen i sto ostale komponente automobila koje uticu na ispravnost auspuha moraju biti ispravne, auspuh mora biti i kvalitetno proizveden. Sada cemo objasniti sta mi u MAGNUM EXHAUST SYSTEMS radimo kako bi svaki nas auspuh imao dug radni vek i izdrazao eksploataciju u najekstremnijim uslovima.


1. Od presudnog je znacaja izbor kvalitetnih materijala. Osnovni repromaterijal u proizvodnji auspuha je lim, cevi i vuna kao izolacija.


2


ALUMINIZIRANI LIM  se koristi prvenstveno za izradu izduvnih sistema, a ima i drugih namena. Lim je prevučen aluminijumom DX 53D + AL120.


3


ALUMINIZIRANE CEVI se koriste za izradu izduvnih sistema.
To su precizne čelične okrugle cevi prevučene aluminijumom 120G/M2, DIN 2394.


IZOLACIONI MATERIJAL – VUNA
 Elementi su izrađeni od kvalitetnih bazaltnih vlakana.
  Imaju izuzetnu toplotnu i zvučnu izolaciju, potpunu neutralnost na sve vrste metalnih cevi. Sirovina je uvoznog porekla.

4


karakteristike toplotne provodljivosti

debljina

temperatura u peći (°C)

100

200

300

400

500

600

700

960

≠ 10mm

temperatura na
spoljnoj strani uloška

21

34

48

65

75

-

-

-

≠ 25mm

temperatura na
spoljnoj strani uloška

-

23

28

51

62

74

-

-

≠ 50mm

temperatura na
spoljnoj strani uloška

-

21

23

27

37

56

72

-

5JUS U. J5. 060: 1


Prigušivanje izduvnog sistema


Jedan od najvaznijih elemenata auspuha je njegov prigusivac, zato mi u MAGNUM AUSPUHU izradi prigusivaca posvecujemo posebnu paznju. Prigusivaci su konstruisani tako da imaju dobar protok gasova, da umanjuju vibracje, da svojom konstrukcijom daju cvrstocu celom auspuhu i sto je najvaznije smanjuju nivo buke. Spajanje elemenata prigusivaca vrsi se hladnom deformacijom sto u odnosu na zavarivanje produzava radni vek auspuha, a izolacioni materijal vuna se postavlja tako da se spreci njeno izbacivanje pod pritiskom gasova.


6

Izgled unutrasnjosti MAGNUM AUSPUHA

 

Telo izduvnog lonca – auspuh
Je čelicna obloga koja moze biti razlicitog oblika u preseku (krug, leipsa, trougao, kvadrat…) u kojoj je smesten prigusivac auspuha a sve to je sa obe strane zatvoreno celicnim poklopcima. Ovo telo auspuha ima na obe strane po jedan otvor gde na jedan gasovi ulaze a na drugi izlaze iz prigusivaca auspuha.
Kako izgleda kvalitetno izradjeno telo auspuha (kako mi u MAGNUM AUSPUHU to radimo).

  • Telo auspuha u koje se kasnije ubacuje prigusivac pravi se od duplog sloja aluminiziranog lima minimalne debljime 0.7mm. Prednost duplog sloja aluminiziranog lima u odnosu na telo auspuha izradjeno od jednostrukog lima duple debljine je u tome sto je mnogo bolja zvucna izolacija a i istrazivanja su dokazala da dupli sloj lima i do 40% sporije progoreva. Uostalom i vodeci svetski proizvodjaci vozila medju kojima su MERCEDES, OPEL, VW, PEUGEOT, CITROEN, SKODA, FIAT, FORD, LADA, DACIA, SHEVROLET,VOLVO, RENAULT i mnogi drugi auspuhe izradjuju na ovaj nacin.
  • Uzduzno spajanje lima na telu auspuha i spajanje poklopaca sa jedne i druge strane izduvnog lonca vrsi se pertlovanjem na specijalnim masinama. Prednosti ovakvog spajanja su u tome sto se izbegava spajanje zavarivanjem koje znatno ostecuje strukturu materijala. Ovim se  znatno pojeftinjuje proizvodnja auspuha jer na jednom auspuhu ima od 1500 do 3000mm spojeva a zavarivanje je skup i dugotrajan proces.

7

Izgled tela auspuha posle spajanja sa poklopcem na profesionalnoj masini.

 

8 

Masina za izradu falca – spajanje poklopca sa telom auspuha hladnom deformacijom.


9 

Spajanje lima visestrukim falcom – spoj je osiguran i zaptiva

10
Presek uzduznog falca na telu auspuha.

 

Savijanje cevi izduvnog sistema


Od velike vaznosti za dobro funkcionisanje celog izduvnog sistema je da cevi koje povezuju izduvne lonce budu savijene precizno i kvalitetno. Ovo kvalitetno podrazumeva da cevi moraju biti savijane hladnom deformacijom, da na mestu savijanja cev ne sme da izgubi povrsinu poprecnog preseka i da se na mestu savijanja minimalno tanji zid cevi. Ovi zahtevi se mogu ispostovati jadino pri radu sa specijalnim elektor hidraulicnim masinama za savijanje cevi sa kakvim mi radimo u MAGNUM AUSPUHU.


11

Masina za savijanje cevi LANG EL-HY nc. visokoserijska


12

Masina za savijanje cevi u manjim serijama

 

131415
Alati za savijanje cevi

16     17
Primer:  lose savijanje cevi                             dobro savijanje cevi

 

Zavarivanje delova izduvnog sistema – auspuha

Spajanje izduvnih cevi sa izduvnim loncem vrsi se zavarivanjem sa CO2 aparatima. Na ovaj nacin se spajaju i elementi koji kasnije omogucavaju kacenje auspuha za karoseriju automobila. U ovoj zavrsnoj fazi proizvodnje auspuha bitni faktori koji uticu na kvalitet I dugortajnost auspuha su: Pre pocetka zavarivanja svi elementi auspuha koji se spajaju zavarivanjem moraju biti cvrsto postavljeni u kalupe koji ce oderediti krajnju geometriju izduvnog sistema. Priprema mesta koje se spaja zavarivanjem mora biti krajnje precizna kako bi se izvrsilo efikasno zavarivanje. Mesta vara moraju biti posebo odabrana tako da se smanji uticaj zavarivanja na strukturu materijala. Posle zavarivanja vrsi se antikorozivna zastita varova premazom sa farbom na bazi aluminijuma termo otpornosti preko 900 C.

Ovde smo vas ukratko upoznali sa funkcijom i proizvodnjom izduvnih sistema. U opisu procesa proizvodnje predstavljeni su samo najosnovniji elementi koji bitno uticu na kvalitet proizvoda a u procesu proizvodnje jednog auspuha prizvod prolazi kroz 62 razlicite operacije obrade na raznim masinama. Svrha ove stranice je edukacija vozaca koji imaju probleme sa izduvnim sistemom i nadamo se da cemo ovim tekstom bar malo pomoci u resavanju istih.

© 2012. Magnum izduvni sistemi, all rights reserved. Developed by e tim